søndag 12. januar 2014

100 bøker de fleste ikke har lest


Marilá Dardots verk Cumulus (2008) på Astrup Fearmley museet i Oslo.
Bildet er tatt av meg med min iPhone

Eller noe sånn? Jeg fant denne listen hos Pia, med en påstand fra BBC om at "de fleste" (hver er egentlig det?) ikke har lest mer enn 6 av disse titlene. Pr i dag har jeg lest 18 av dem, så jeg er nok ikke blant "de fleste" litteraturmessig sett. I tillegg er mange av bøkene under med på minst en av de andre leselistene mine; klassikere ligger mitt hjerte nært. Uansett - jeg måtte jo rappelåne lista! Hvor mange av disse 100 har dere lest?

1. Pride and Prejudice – Jane Austen
2. The Lord of the Rings – JRR Tolkien
3. Jane Eyre – Charlotte Bronte
4. Harry Potter series – JK Rowling
5. To Kill a Mockingbird – Harper Lee
6. The Bible
7. Wuthering Heights – Emily Bronte
8. Nineteen Eighty Four – George Orwell
9. His Dark Materials – Philip Pullman
10. Great Expectations – Charles Dickens
11. Little Women – Louisa M Alcott
12. Tess of the D’Urbervilles – Thomas Hardy
13. Catch 22 – Joseph Heller
14. Complete Works of Shakespeare
15. Rebecca – Daphne Du Maurier
16. The Hobbit - JRR Tolkien
17. Birdsong - Sebastian Faulk
18. Catcher in the Rye - JD Salinger
19. The Time Traveler’s Wife - Audrey Niffenegger
20. Middlemarch - George Eliot
21. Gone With The Wind – Margaret Mitchell
22. The Great Gatsby – F Scott Fitzgerald
23. Bleak House - Charles Dickens
24. War and Peace - Leo Tolstoy
25. The Hitch Hiker’s Guide to the Galaxy - Douglas Adams
26. Brideshead Revisited – Evelyn Waugh
27. Crime and Punishment - Fyodor Dostoyevsky
28. Grapes of Wrath – John Steinbeck
29. Alice in Wonderland – Lewis Carroll
30. The Wind in the Willows - Kenneth Grahame
31. Anna Karenina - Leo Tolstoy
32. David Copperfield - Charles Dickens
33. Chronicles of Narnia - CS Lewis
34. Emma - Jane Austen
35. Persuasion - Jane Austen
36. The Lion, The Witch and The Wardrobe - CS Lewis
37. The Kite Runner - Khaled Hosseini
38. Captain Corelli’s Mandolin - Louis De Bernieres
39. Memoirs of a Geisha - Arthur Golden
40. Winnie the Pooh - AA Milne
41. Animal Farm - George Orwell
42. The Da Vinci Code - Dan Brown
43. One Hundred Years of Solitude - Gabriel Garcia Marquez
44. A Prayer for Owen Meaney - John Irving
45. The Woman in White - Wilkie Collins
46. Anne of Green Gables - LM Montgomery
47. Far From The Madding Crowd - Thomas Hardy
48. The Handmaid’s Tale - Margaret Atwood
49. Lord of the Flies - William Golding
50. Atonement - Ian McEwan
51. Life of Pi - Yann Martel
52. Dune - Frank Herbert
53. Cold Comfort Farm - Stella Gibbons
54. Sense and Sensibility – Jane Austen
55. A Suitable Boy - Vikram Seth
56. The Shadow of the Wind - Carlos Ruiz Zafon
57. A Tale Of Two Cities - Charles Dickens
58. Brave New World – Aldous Huxley
59. The Curious Incident of the Dog in the Night-Time – Mark Haddon
60. Love In The Time Of Cholera – Gabriel Garcia Marquez
61. Of Mice and Men - John Steinbeck
62. Lolita - Vladimir Nabokov
63. The Secret History - Donna Tartt
64. The Lovely Bones - Alice Sebold
65. Count of Monte Cristo - Alexandre Dumas
66. On The Road - Jack Kerouac
67. Jude the Obscure - Thomas Hardy
68. Bridget Jones’s Diary - Helen Fielding
69. Midnight’s Children - Salman Rushdie
70. Moby Dick - Herman Melville
71. Oliver Twist - Charles Dickens
72. Dracula - Bram Stoker
73. The Secret Garden - Frances Hodgson Burnett
74. Notes From A Small Island - Bill Bryson
75. Ulysses - James Joyce
76. The Inferno – Dante
77. Swallows and Amazons - Arthur Ransome
78. Germinal - Emile Zola
79. Vanity Fair - William Makepeace Thackeray
80. Possession - AS Byatt
81. A Christmas Carol - Charles Dickens
82. Cloud Atlas - David Mitchell
83. The Color Purple - Alice Walker
84. The Remains of the Day - Kazuo Ishiguro
85. Madame Bovary - Gustave Flaubert
86. A Fine Balance - Rohinton Mistry
87. Charlotte’s Web - EB White
88. The Five People You Meet In Heaven - Mitch Albom
89. Adventures of Sherlock Holmes - Sir Arthur Conan Doyle
90. The Faraway Tree Collection - Enid Blyton
91. Heart of Darkness - Joseph Conrad
92. The Little Prince – Antoine De Saint-Exupery
93. The Wasp Factory - Iain Banks
94. Watership Down - Richard Adams
95. A Confederacy of Dunces - John Kennedy Toole
96. A Town Like Alice - Nevil Shute
97. The Three Musketeers - Alexandre Dumas
98. Hamlet - William Shakespeare
99. Charlie and the Chocolate Factory – Roald Dahl
100. Les Miserables - Victor Hugo

For ordens skyld: titlene i fet skrift er bøker jeg har lest. Pr februar 2017 har jeg lest 51 av 100 bøker.

15 kommentarer:

Dina sa...

18! Så du slår meg gitt;) vi hadde ikke så mange felles da.. Overraskende få, haha!

Stine sa...

Så gøy med sånne lister :-). Jeg har lest 19 av bøkene, og det er flere jeg har lyst til å lese :-).
Stine

Koselig koselig sa...

11 på listen har jeg lest så det var nok ikke så mye nei. Nå kan jeg kanskje si 10 1/2 fordi jeg gadd ikke lese ferdig alle Harry Potter bøkene (Ikke filmene heller). Jeg likte vel best de første 3 av de og så mistet jeg interessen.

Men morsom liste!!!

:)

Anonym sa...

28 :)!og flere dkal det bli for jeg har en god del av disse stående i hyllen min :) Christina

Anonym sa...

Jeg har lest 9 av bøkene på lista, hhv. Charlie og sjokoladefabrikken, Den hemmelige historien, Life of Pi, Da Vinci koden, Ole Brum, Kaptein Corellis mandolin, Drageløperen, Hobbiten og Harry Potter.

Ragnhild :)

namnam sa...

Oioi! Jeg har faktisk lest hele 49 av disse titlene. Bør sette igang et Dickens-prosjekt, kan det se ut til... :)

Frøken Desibel sa...

16. Det var flere enn jeg hadde trodd gitt. Fin liste:-)

Tror nok det tar sin tid før Bibelen blir lest fra perm til perm. Jeg prøvde meg på både den og Norges lover i min bardom for å booste leselista vi hadde på barneskolen (det var antall sider som gjaldt), men kom aldre lenger enn side 3 i begge. I wonder why...

IK sa...

Fin liste! Jeg har lest 30, må være et fint mål å fylle ut hele lista!

Anonym sa...

Hei på deg:) Jeg kjenner deg jo ikke, men har fulgt deg så lenge at jeg føler det nesten alikevel, hehe.. og jeg må bare få spørre deg, har du smakt den lakris-teen hos søstrene grene? Den er så jammy den, det er som å drikke godteri. Kjøpte en pose før helgen og den er jaggu meg tom så måtte innom å kjøpe en ny i dag. Anbefales:)) Og hvis du finner ut hva boble-te er så er jeg veldig interessert i å høre om det:)

Anaruh sa...

Wow - for en respons, så gøy! Og så flinke dere er til å lese!

Jeg vet ikke om jeg har som mål å lese alle disse 100; tror f.eks ikke at jeg kommer til å sette meg ned å lese Bibelen fra perm til perm. Men har i alle fall lest hele 1. Mosebok en gang jeg prøvde, så jeg kom litt lengre enn deg, Frøken Desibel :p

I ettertid har jeg rettet opp, slik at jeg har fått strøket ut Anna Karenina også, for den hadde jeg glemt (takk W!), så jeg er oppe i 18.

Og så er jeg litt usikker på Narniabøkene; jeg kan huske hvor i skolebiblioteket de stod, men husker ikke om jeg bare så serien på tv eller om jeg leste bøkene også...

Anaruh sa...

Anonym: Hei! Skjønner hva du mener, har også fulgt enkelte bloggere så lenge at jeg nesten føler at jeg kjenner dem :) Hvis du tar innleggene mine, og legger til et skikkelig temperament, så tror jeg du er ganske nær "the real me" :P

Ja, jeg har smakt den lakisteen; jeg har den på jobb tror jeg. Men har ikke drukket så mye av den, mest fordi jeg synes den smaker litt lite te (og mest godteri, som du sier). Burda kanskje ta den med hjem; tror den vil passe bedre i helgene når godtesuget kommer... Og ja - jeg skal rapportere om boble-te når jeg kommer så langt.

For øvrig så er jeg på instagram mer eller mindre daglig, så hvis du vil følge der, så er jeg @anaruh der også :) Synes enkelte ting er lettere å få fram der, siden ikke alt egner seg som lister

Lotte sa...

Har lest 17! Og begynt på et par andre, men ikke orket å lese dem ferdig... ;)

slikejenter sa...

Det er gøy med slike lister - selv om denne hadde en særdeles sterk anglosaksisk profil. Jeg har lest 46 av bøkene, og mens jeg gikk gjennom lista fikk jeg plutselig nye ideer til hva jeg skal lese utover våren. Jeg henger meg ofte opp i nye bøker, og glemmer at det er et HAV av klassikere å ta av. Liker bloggen din godt, forresten - jeg er veldig uorganisert selv, men setter pris på lister. go figure! :)

Anaruh sa...

Tusen takk for dine ord, slikejenter! For meg er det litt omvendt; jeg har litt for mange halvgode opplevelser med nye bøker, og har nesten gitt dem opp. Egentlig litt synd, for alle klassikerne har jo vært nye en gang de også...

FruMeyer sa...

20 er jeg sikker på. Men er en del som jeg enten har begynt på eller bare kan utenat fra film, eller faktisk har lest (i perioder i ungdommen leste jeg opptil 7 bøker i uka... så hukommelsen på hva som er fortært er såsomså ) Men de trenger en refreshment mange av klassikerne altså!

De vi har likt er Den lille prinsen, Da vinci koden og Bridget Jones dagbok. Må ærlig innrømme at min Austen love gjorde at bokantallet fløy til værs.

Og bibelen, har lest store deler, men ikke hele. Kom meg faktisk nesten halveis i gt engang, guri for noen oppramsinger... Og etter våren med det flotte faget Bibelteksttolkning(kremt), vel så ble det jammen dypdykk i Matteus også..

Men lurer på om jeg skal kopiere lista, mange fine bøker som absolutt bør leses!

Skal stoppe før jeg tar av. kremt. Fin uke til deg!