torsdag 30. oktober 2014

100 titler i Verdensbiblioteket


I seien Anaruhs leselister, her er De hundre bøkene i Verdensbiblioteket

  1. Mønsteret rakner av Chinua Achebe
  2. Eventyr og historier av Hans Christian Andersen
  3. Stolthet og fordom av Jane Austen
  4. Far Goriot av Honoré de Balzac
  5. Trilogien Molloy, Malone dør og Den unevnelige av Samuel Beckett
  6. Dekameronen av Giovanni Boccaccio
  7. Samlede fortellinger av Jorge Luis Borges
  8. Stormfulle høyder av Emily Brontë
  9. Den fremmede av Albert Camus
  10. Dikt av Paul Celan
  11. Reisen til nattens ende av Louis-Ferdinand Céline
  12. Don Quijote av Miguel de Cervantes Saavedra
  13. Canterburyfortellingene av Geoffrey Chaucer
  14. Nostromo av Joseph Conrad
  15. Den guddommelige komedie av Dante Alighieri
  16. Store forventninger av Charles Dickens
  17. Fatalisten Jacques og herren hans av Denis Diderot
  18. Berlin Alexanderplatz av Alfred Döblin
  19. Forbrytelse og straff av Fjodor Dostojevskij
  20. Idioten av Fjodor Dostojevskij
  21. De besatte av Fjodor Dostojevskij
  22. Brødrene Karamasov av Fjodor Dostojevskij
  23. Middlemarch av George Eliot
  24. Usynlig mann av Ralph Ellison
  25. Medeia av Euripides
  26. Absalom, Absalom! av William Faulkner
  27. Larmen og vreden av William Faulkner
  28. Madame Bovary av Gustave Flaubert
  29. En ung manns historie av Gustave Flaubert
  30. Sigøynerballader av Federico García Lorca
  31. Hundre års ensomhet av Gabriel García Márquez
  32. Kjærlighet i koleraens tid av Gabriel García Márquez
  33. Gilgamesh
  34. Faust I & II av Johann Wolfgang von Goethe
  35. Døde sjeler av Nikolaj Gogol
  36. Blikktrommen av Günter Grass
  37. Den store Sertão av João Guimarães Rosa
  38. Sult av Knut Hamsun
  39. Den gamle mannen og havet av Ernest Hemingway
  40. Iliaden av Homer
  41. Odysseen av Homer
  42. Et dukkehjem av Henrik Ibsen
  43. Jobs bok
  44. Ulysses av James Joyce
  45. Samlede fortellinger av Franz Kafka
  46. Prosessen av Franz Kafka
  47. Slottet av Franz Kafka
  48. Gjenkjennelsen av Sakuntala av Kalidasa
  49. Lyden fra fjellet av Yasunari Kawabata
  50. Fortell Zorbas, fortell! av Nikos Kazantzakis
  51. Sønner og elskere av D. H. Lawrence
  52. Et selvstendig folk av Halldór K. Laxness
  53. Samlede dikt av Giacomo Leopardi
  54. Den gylne notatbok av Doris Lessing
  55. Pippi Langstrømpe av Astrid Lindgren
  56. En gal manns dagbok og andre fortellinger av Lu Xun
  57. Mahabharata
  58. Gebelawis barn av Naguib Mahfouz
  59. Huset Buddenbrook av Thomas Mann
  60. Trolldomsfjellet av Thomas Mann
  61. Moby Dick av Herman Melville
  62. Essays av Michel de Montaigne
  63. Historien av Elsa Morante
  64. Elskede av Toni Morrison
  65. Historien om Genji av Shikibu Murasaki
  66. Mannen uten egenskaper av Robert Musil
  67. Lolita av Vladimir Nabokov
  68. Njåls saga
  69. 1984 av George Orwell
  70. Metamorfoser av Ovid
  71. Uroens bok av Fernando Pessoa
  72. Samlede noveller av Edgar Allan Poe
  73. På sporet av den tapte tid av Marcel Proust
  74. Gargantua og Pantagruel av Rabelais
  75. Pedro Páramo av Juan Rulfo
  76. Mathnawi, den persiske Koran av Jalal ad-din Rumi
  77. Midnattsbarn av Salman Rushdie
  78. Frukthagen av Sheikh Musharrif ud-din Sadi
  79. Trekket mot nord av Tayeb Salih
  80. En beretning om blindhet av José Saramago
  81. Hamlet av William Shakespeare
  82. Kong Lear av William Shakespeare
  83. Othello av William Shakespeare
  84. Kong Oidipus av Sofokles
  85. Rødt og svart av Stendhal
  86. Tristram Shandy av Laurence Sterne
  87. Zenos bekjennelser av Italo Svevo
  88. Gullivers reiser av Jonathan Swift
  89. Krig og fred av Lev Tolstoj
  90. Anna Karenina av Lev Tolstoj
  91. Ivan Iljitsj' død og andre fortellinger av Lev Tolstoj
  92. Noveller av Anton Tsjekhov
  93. Tusen og én natt
  94. Huckleberry Finn av Mark Twain
  95. Ramayana av Valmiki
  96. Aeneiden av Vergil
  97. Gresstrå av Walt Whitman
  98. Mrs. Dalloway av Virginia Woolf
  99. Til fyret av Virginia Woolf
  100. Hadrians memoarer av Marguerite Yourcenar 
Titler jeg har lest er markert med fet skrift. Pr februar 2017 har jeg lest 28 av 100.

3 kommentarer:

Maren sa...

Fantastisk flott liste! 23 på meg! (Der veldig mange av dem var pensum på litteraturstudiene på Blindern).

Anaruh sa...

Mmm, noen ganger skulle jeg ønske at jeg også hadde studert litteratur. Men så tenker jeg på at jeg jo elsker jobben min nå, og at jeg kan lese alle de bøkene jeg vei på fritiden. Egentlig helt ok. Kanskje jeg skal ta meg et litteraturstudium når jeg blir pensjonist? :D

Maren sa...

Da har du helt klart valgt rett! :) Og da jeg leverte master var en av mine medstudenter 71! Så jeg vil påstå du har god tid.