søndag 30. august 2015

Ny leseliste: 25 romaner om en kultur i krise


Jeg er en stor fan av bøker om bøker; både når fenomenet opptrer i romaner, men også i samlinger som denne. Jeg kom over 70-tallsboken Vårt århundre i speilet: 25 romaner om en kultur i krise på biblioteket ved en tilfeldighet, og tenkte at den har jeg veldig lyst å lese. Men for å kunne være nogen lunde innenfor på innholdet, synes jeg at jeg bør ha lest minst halvparten av bøkene den omtaler. Ergo: enter new reading list! Her er 25 romaner om en kultur i krise, som jeg altså har tenkt å lese:
  1. Slottet - Franz Kafka
  2. Ulysses - James Joyce
  3. Trollfjellet - Thomas Mann
  4. På sporet av den tapte tid - Marcel Proust
  5. En amerikansk tragedie - Theodor Dreiser
  6. De drog til fyret - Virginia Woolf
  7. Death of a hero - Richard Aldington
  8. Der Mann ohne Eigenschaften - Robert Musil
  9. Falskmynterne - André Gide
  10. The great Gatsby - F. Scott Fitzgerald
  11. Der Steppenwolf - Hermann Hesse
  12. Lady Chatterley's lover - D. H. Lawrence
  13. Dr. Zivago - Boris Pasternak
  14. Hva nu unge mann?  - Hans Fallada
  15. Vidunderlige nye verden - Aldous Huxley
  16. Salamanderkrigen - Karel Capeck
  17. Klokkene ringer for deg - Ernest Hemingway
  18. Larmen og vreden - William Faulkner
  19. Håpet - André Malraux
  20. Mørke midt på dagen - Arthur Koestler
  21. Pesten - Albert Camus
  22. Den dypeste grunn - Graham Greene
  23. De nakne og de døde - Norman Mailer
  24. Biljard klokken halv ti - Heinrich Böll
  25. Dødsskipet - B. Traven
Leste titler er som vanlig markert med fet skrift. Ved publisering av lista har jeg bare lest stakkarslige 4 av 25. Heldigvis er de aller fleste titlene på alle de andre leselistene mine også, og mange av de står klare i husets eget bibliotek. Klar - ferdig - les!

Ingen kommentarer: