mandag 14. september 2015

100 ting å gjøre - oppdatert liste

I sommer hadde jeg et prosjekt på det å oppdatere listen over 100 ting å gjøre før jeg dør. Første utgave ble laget i 2009, og selv om det meste fremdeles består, var det noen punkter jeg ikke hadde lyst å gjennomføre lenger. I tillegg har jeg jo blitt gjort oppmerksom på andre spennende ting som jeg heller ville sette meg som mål å gjennomføre på et eller annet tidspunkt. Så - under følger oppdatert utgave; fremdeles ikke spesielt sprelsk eller spesielt ambisiøs, men det er min liste og dette er 100 ting jeg har lyst til å få med meg før jeg dør:
  1. smake sushi
  2. ta med ungene til Disneyland
  3. ta en second honeymoon - langtur med bil i USA
  4. bestige Store Skagadølstind
  5. kjøre det digre pariserhjulet i London
  6. ta Oslotrikken
  7. dra på sykkelferie i Provence
  8. lese en biografi om Marilyn Monroe
  9. gå på ski over en isbre
  10. lese Tordivelen flyr i skumringen av Maria Gripe
  11. holde familiemiddag på julaften
  12. gjøre en havkryssing i seilbåt
  13. oppleve midnattssol
  14. delta på en triathlon
  15. prøve bølgesurfing
  16. dra på ekte Sydenferie til et sånt senter med bamseklubb en vinter
  17. se Gudfaren-triologien
  18. dra på skiferie til Alpene
  19. besøke Munkholmen i Trondheim
  20. se en baseballkamp. På tribunen, ikke på tv
  21. gjøre frivillighetsarbeid
  22. lære meg fransk
  23. dra på landskamp i fotball
  24. ri en hest
  25. se en operaforestilling i Den Norske Opera og Ballett
  26. prøve en bikiniwax *grøss*
  27. overnatte i suite på luksushotell
  28. lese en bok på tysk
  29. se Tatt av vinden
  30. få profesjonell manikyr
  31. gå naken ut i sommerregnet
  32. bli isbader
  33. anlegge en urtehage
  34. lese Mein Kampf av Adolf Hitler
  35. se de seks Star Wars-episodene
  36. besøke Munch-museet
  37. se Nøtteknekkerballetten
  38. sykle Rallarvegen
  39. betale ned all gjeld
  40. spise moules frites i Brussel
  41. besøke New York
  42. drikke en espresso
  43. spise på Ekebergrestauranten
  44. dra på en ukes fottur i Jotunheimen, fra hytte til hytte
  45. dra til Liseberg
  46. lære å hekle
  47. reise til Tromsø
  48. dra på biltur uten forhåndsplanlegging: veien blir til ved å slå kron og mynt i hvert store veikryss
  49. dykke (med oksygen, ikke snorkel)
  50. dra på drive-in kino
  51. se Mardalsfossen
  52. strikke et par sokker med hælfelling
  53. høre musikk på en jazzklubb og være cool hele natten
  54. skyte (på blink) med et våpen - sprettert teller ikke...
  55. løpe en mil på en time eller mindre
  56. dra til Hardanger under fruktblomstringen
  57. dyrke mine egne tomater
  58. lese Kristin Lavransdatter-trilogien av Sigrid Undset
  59. dra til Preikestolen
  60. stille til valg som styremedlem
  61. svømme 3000 meter i en økt
  62. snekre meg et møbel
  63. dra på kino alene
  64. sykle på ethjulssykkel
  65. fly luftballong
  66. smake de berømmelige macaronene til Pascal
  67. eie et perlehalsband
  68. besøke Henie Onstad Kunstsenter
  69. dra på en lengre fottur i min barndomskommunes fjellheim
  70. dra på safari i Afrika
  71. kjøre bil alene i Oslo
  72. holde en slange
  73. smake chai-te
  74. padle havkajakk
  75. føre en anleggsmaskin
  76. sykle Nordmarka på langs
  77. besøke alle de 19 fylkene. Nordland, Troms og Finnmark gjenstår
  78. høre Bachs Juleoratoriet i Høvik Kirke
  79. lese en romanserie av a la Sagaen om Isfolket
  80. dra på kanotur
  81. spise smalahåve
  82. reise til Santorini
  83. bake 7 sorter til jul
  84. dra på selvplukk av frukt og/eller bær
  85. dra på messe i en ortodoks kirke
  86. spise på en indisk restaurant
  87. arrangere barnebursdag
  88. dra på hvalsafari/ se hvaler i frihet
  89. lese Ulysses
  90. besøke Japan
  91. gå på ski over myrene til Mikkelsbonn, gullgubbens faste søndagstur i barndommen
  92. støpe mine egne lys
  93. gå over Besseggen
  94. lese The Shining, og se filmen etterpå
  95. kysse under en misteltein
  96. spise et sted med en eller flere stjerner i Guide Rouge
  97. leie et feriehus i Sør-Europa
  98. klare minst en pull up
  99. reise til Island
  100. bake croissanter fra bunn av
Punktene i fet skrift er de jeg har gjennomført. I det denne listen publiseres, har jeg gjort 39 av 100.

1 kommentar:

Chassi sa...

Hundre ting! Fantastisk! Jeg vil også lage liste nå. :)