fredag 30. desember 2016

12 bøker jeg vil lese til Back to the classics challenge

En nydelig samling klassisk litterarur. 
Spesielt fornøyd med at Gjøkeredet akkurat falt innenfor definisjonen

Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilke litteraturmål jeg skal ha i 2017 ennå, men en ting vet jeg, og det er at jeg har lyst til å være med på min alle første lesebloggutfordring: Back to the classics challenge 2017, som jeg kom over via Draumfarir. Ikke at jeg egentlig trenger å finne tilbake til klassikerne; det er jo stort sett det jeg leser og elsker. Men temaet fristet like fullt, og jeg måtte bare hive meg på.

Utfordringen går ut på å lese 12 klassikere mellom 1. januar og 31. desember 2017; de fullstendige reglene finner dere i linken over. Foreløpig har jeg laget følgende liste over hvilke 12 bøker jeg vil lese:

1. A 19th Century Classic - any book published between 1800 and 1899.
The awakening av Kate Chopin fra 1899*  - lest

2. A 20th Century Classic - any book published between 1900 and 1967. 
En dag i Ivan Denisovisovitsj' liv av Aleksandr Solsjenitsyn fra 1962*

3. A classic by a woman author.
Emma av Jane Austen* - lest

4. A classic in translation.
Huckleberry Finn av Mark Twain* - lest

5. A classic published before 1800.
Macbeth av Shakespeare fra 1606 - lest

6. An romance classic.
Stormfulle høyder av Emily Brönte*  - lest

7. A Gothic or horror classic.
Frankenstein av Mary Shelly - lest

8. A classic with a number in the title.
To byer av Charles Dickens*

9. A classic about an animal or which includes the name of an animal in the title.
Gjøkeredet av Ken Kesey*  - lest

10. A classic set in a place you'd like to visit.
Snows of Kilimanjaro av Ernest Hemingway*  - lest

11. An award-winning classic.
Tatt av vinden av Margareth Mitchell - Pulitzer prize for fiction i 1937*

12. A Russian Classic.
Dr Zhivago av Boris Pasternak*

Bøker merket med * befinner seg for tiden i mitt hjemmebibliotek. Planen er å lese disse utgavene, men jeg kommer til å vurdere det litt underveis. Kanskje foretrekker jeg å låne en uoversatt utgave fra biblioteket, kanskje blir noe hørt på lydbok, og kanskje kommer jeg til å kjøpe de bøkene på lista jeg ennå ikke har. Forøvrig tror jeg at jeg kommer til å lese titlene litt hulter til bulter, i stedet for kronologisk. Akkurat nå har jeg Macbeth på hjemlån for julelesning, men har ikke rukket å begynne på den ennå. Heldigvis skal den ikke leveres før slutten av januar.

Jeg kommer til å bruke profilen min på Goodreads for å følge opp leseutfordringen, men vil også legge inn bøkene hos Bokelskere. Pr i dag synes jeg Goodreads er litt rotete og uvant, men mulig denne leseutfordringen vil endre det synet. Da kan det hende at jeg i løpet av året flyttet profilen min fra Bokelskere til Goodreads. Nerding på høyt plan, der altså ...

7 kommentarer:

S sa...

Smashing liste. Så den også hos draumfarir og ble inspirert. Og glemte det. Nå er jeg på saken igjen!

Elida Stangeland sa...

Så kjekt med fleire norske deltakere i Back to the Classics. Eg har deltatt i fleire år, med større og mindre hell, og gler meg til å ta fatt på den fristande bokhaugen. Mi liste finner du her: http://serieavhengig.blogspot.no/2016/12/back-to-classics-2017-min-liste.html og eg har funne deg på Goodreads. Eg har lest fleire av dine bøker, og ser fram til å bli inspirert av dei eg har ikkje har lest :-)

Sistnemnte syns eg er heilt genialt, og eg gjorde det du tenker på for nokre år sidan - flytta alle bøkene over frå bokelskere til goodreads. Eg kjem aldri til å gå tilbake.

God nyttårshelg!

Anaruh sa...

Gøy hvis du blir med, S!

Elida: gøy! Har funnet deg på Goodreads også, og fint å høre at du har gode erfaringer derfra. Tror nok at jeg også kommer til å ende opp der, har ofte vært innom og sett på leselister og sånt som folk har satt opp, men ikke lagt inn noe selv.

Elida Stangeland sa...

Som den listefreaken eg er så passer Goodreads meg utmerka ;-)

Anaruh sa...

Hehe, noe sier meg at jeg kommer til å trives med Goodreads jeg også :D
Godt nytt leseår til deg!

teabooks sa...

Spennende liste! Og bra at flere blir med!

Ps. La deg til på Goodreads.

Anaruh sa...

La deg til nå Ida :)