lørdag 4. februar 2017

10 områder jeg har ryddet opp i

"Hvilken kopp skal jeg drikke av i dag, mon tro?"

Tidligere har jeg jo skrevet litt om å prioritere og ta tiden tilbake, om å rydde opp litt og om digital detox. De siste ukene har vært de beste på lang, lang tid, og jeg kjenner at jeg er gladere, mer tilstede og mindre stresset (noe som ofte kom av rot; både fysisk, digitalt og mentalt). Og når jeg tenker tilbake på det siste året, så ser jeg at jeg egentlig begynte denne "reisen" tidlig i 2016, da jeg (delvis) innså at det begynte å bli litt mye som hele tiden skulle ordnes. I tillegg begynte jeg så vidt å fokusere på alt det jeg faktisk rekker over, i stedet for å hele tiden føle at jeg hang bakpå. Og det er litt det jeg vil fram til med dette innlegget også: jeg har en liste over ting som skal ryddes og ting som skal ut av huset/livet, men for en liten stund skal jeg nyte det jeg har oppnådd i månedene som har gått:

1. Kulturkonsumet. Sesongen 15/16 hadde jeg abonnement i Operaen, og så balletter, opera og konserter mist en gang i måneden. Jeg likte det kjempegodt, men likevel var det alltid litt masete å skulle dra inn til byen på kveldstid, når man egentlig hadde lyst til å slappe av hjemme. Så siden i sommer har jeg vel ikke vært på en eneste forestilling, verken i Operaen eller på andre arenaer. Jeg har ikke tenkt å slutte helt for all framtid, men jeg savner det heller ikke. Dessuten sparer jeg penger...

2. Nyhetsbrev på mail. Hver gang jeg har fått et nyhetsbrev (bokklubben, finn.no, fagforeningen, linkedin osv) har jeg tatt meg det ekstra minuttet og meldt meg av mailinglista. Nåværende filosofi er at hvis jeg ønsker info, så klarer jeg å søke opp denne på egenhånd.

3. Medlemsskap jeg ikke bruker. F. eks Bokklubben. Og Turistforeningen. Jeg har avbestilt H&M-katalogen, og har ingen avis/magasinabonnement for tiden. Jeg kommer til å følge litt med på mailreklame, og kommer til be om å bli slettet fra kunderegister der hvor jeg ikke handler lenger. Og ... eh ... medlemskapet på Elixia avsluttet jeg allerede i juni i fjor ...

4. Gryteskapet på kjøkkenet. Hvor også ørten matbokser vi aldri bruker, eggeformer, kakeformer, kuvertsyltetøyglass og muffinsformer i glorete farger befant seg. Ut med det. Eller - dvs, det har kommet så langt som til en eske på vaskerommet. Men det skal til loppis snart, altså!

5. Roteskuffen på kjøkkenet. Navnet sier vel det meste, bortsett fra at skuffen egentlig er tiltankt sleiver, slikkepotter, stekespader osv. Nå har jeg ryddet, kastet og gitt bort (til nevnte loppiseske), og skuffen har fått navnet Sleiveskuffen i stedet.

6. Garderobeskapet på Jakobs rom. Før: en demontert heisekran, tusen udde kleshengere, hans tegninger fra tidenes morgen og fram til i dag, et keyboard m/stativ, gamle Legoesker, et tryllesett han nesten hadde glemt at han hadde og et elektronikksett som fløt utover sine grenser. Nå: klær som trenger å henge (speiderskjorte og Storm Trooper-kostyme), nevnte keyboard m/stativ og nevnte tegninger - som han absolutt vil beholde som et minne, men som nå i alle fall er lagt i fine bunker i pappesker. I tillegg er det ledig plass til evt andre ting han trenger å stue vekk innimellom.

7. Kosmetikk- og hudpleieskuffen min. Gamle kremer og oljer som har harsknet. Parfymer jeg aldri har bedt om å få (gaver, gratisprodukt fra Yves Rocher osv), lilla øyenskygger, et lager av omtrent alle ansiktsmaskene Origins har, og ikke minst: tegninger, pynt og smykker som barna har perlet, gamle bursdagskort, tomme sykkeesker og slappe hårstrikker. Mye ble kastet, mye ble flyttet til en boks med minner, og noe ble flyttet over i skapet med produkter som skal brukes opp før det er for sent. For å si det sånn: ansiktshuden går en deilig tid i møte!

8. Mitt og barnas klesskap. For smått, for hullete, for nitrist, for glorete; Fretex har vel fått mer enn det de har klart å håndtere i vinter. Jeg er fremdeles ekstremt fornøyd med egen garderobe, og det eneste jeg har kjøpt siden ryddingen var en svart bukse til å ha på jobb; et plagg jeg hadde lett etter siden i sommer. Hver gang jeg passerer en klesbutikk, sukker jeg henført over hvor deilig det er å ikke stikke innom bare for "å se om de har noe fint". Nå har jeg forresten så vidt begynt å se fram til å finne fram vårplaggene mine. Og det føles jo nesten som å ha en helt ny garderobe, uten at jeg trenger å kjøpe så mye som en sokk til. Eller - jeg innser at jeg trenger noe nytt undertøy, men tenker at jeg kommer til å kjøre trikset til Joanna Goddard, så den helt store shoppingen blir det vel ikke.

9. Bruksting som ikke er i bruk. Tekopper, vaser, blomsterpotter, bøker barna har vokst fra, og som vi ikke ønsker å beholde, lysestaker og kjøkkenutstyr (se punkt 4 og 5 over. De fikk egne punkter fordi det var så mye rot og kaos på disse stedene). På planen fremover står en gjennomgang av for små karnevalskostymer, brettspill, tegnesaker og gamle CDer og DVDer. Mye blir nok beholdt, men ting vi ikke har noe forhold til, evt virkelig ikke liker, kan få nye eiere på loppis.

10. Mitt digitale liv. Alle tiltakene er oppsummert i posten om digital detox, og henger delvis også sammen med punktene om nyhetsbrev og (nett)medlemsskap over. Det er først nå etter at jeg har kvittet meg med så mye unødvendig at jeg ser hvor mye av tiden og oppmerksomheten min dette har tatt fra meg før.

Alt i alt føles det så uendelig riktig å gå gjennom alle disse prosessene akkurat nå. Det er kanskje litt relatert til at for første gang i mitt voksne liv har vi etablert oss skikkelig. I 20-årene flyttet vi flere ganger, og hver gang man skulle pakke ned et flyttelass fikk man rensket ut litt. Med eget hus med masse oppbevaringsplass har vi bare puttet inn og puttet inn, uten å reflektere så mye over det. Jeg rydder ikke pga plassmangel sånn direkte, men etterhvert som ting forsvinner (obs - ikke alt kastes/gis bort, noen ting brukes opp også. Som f. eks te, kosmetikk, lager av stearinlys, tørrvarer med lang holdbarhet osv), ser jeg hvor fint det er med luft mellom alt. Å slippe å flytte på fem ting for å få tak i den man skulle ha, er en luksus jeg aldri før har tenkt over. Så når alt kommer til alt, har de vel rett, de som sier at Eier du mer enn syv ting, så eier tingene deg ...

Oh yes! Jeg lover at jeg smiler hver gang en slik dustete ting forsvinner ut av huset. Koppen er en "gave" fra pappa, notorisk kjent for dårlig smak og en svakhet for billigbutikker

4 kommentarer:

Elida Stangeland sa...

Eg blir inspirert av dette, og skal ta eit tak på badet i første omgang. Der er det mykje eg bare har stua inn for det får eg sikkert bruk for også skjer det ikkje. Eg veit og at det ligger ein del hårting frå tida då eg hadde litt lengre hår, men eg kan ikkje forstå kvifor det ligger igjen *burde vore rydda for lenge sidan*

God laurdag til deg!

ingridtunheim.no sa...

Dette hørtes ut som en fantastisk dag i mine øyne. Hvis det er noe jeg elsker, så er det å kaste og kvitte meg med ting. Ordtakene "less is more og det enkle er ofte det beste", det er meg. Ut med alle unyttige ting.

Reggy sa...

Hei!
Takk for et inspirerende innlegg. Det er godt å få ryddet - både fysisk og mentalt. Jeg har som mange av dere andre fullpakkede hverdager, men kanskje man kan tenke litt og litt om gangen, som i "Begynn med å gjøre det som er nødvendig, deretter det som er mulig, og plutselig greier du det umulige", som en eller annen vis person har sagt:)

Anaruh sa...

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jeg kan varmt anbefale en skikkelig rydding av og til. Jeg tar litt av gangen, sånn at prosjektet ikke skal bli helt overveldende. En skuff her, et skap der, en ut/avmeldingsrunde her og en rydding og systematisering der. Deilig!