onsdag 15. februar 2017

60 spørsmål

For fem år siden la jeg ut en liste med mine svar på 60 (svenske) spørsmål, og jeg tenkte det ville være gøy å se om jeg svarer det samme nå. her er 60 spørsmål - 2017 edition:
  1. Hur gammal är du om fem år? 42
  2. Vem tillbringade du minst två timmar med i dag? så langt bare meg selv, men til kvelden skal jeg på et møte i idrettslagets hovedstyre, og det strekker seg over to timer
  3. Hur lång är du? 171 cm
  4. Vilken är den senaste filmen du sett? Vaiana. Kino med familien på lørdag
  5. Vem ringde du senast? Min mann
  6. Vem ringde dig senast? Linjelederen min, som ba om input til et budsjettforcast
  7. Hur löd det senaste sms:et du fick? "Vill du ha te nor du kommer hjem" fra Jakob i går
  8. Föredrar du att ringa eller skicka sms? SMS - definitivt.
  9. Är dina föräldrar gifta eller skilda? De er fremdeles gift
  10. När såg du senast din mamma? Siste søndag i advent
  11. Vilken ögonfärg har du? Grønne
  12. När vaknade du i dag? 06:35. Av klokkeradioen. Det ene barnet sov fremdeles, det andre bygde lego på rommet sitt. En smule bedre enn å våkne halv seks av hylende toåring ...
  13. Vilken är din favoritjulsång? Mitt hjerte alltid vanker. Tror jeg
  14. Vilken är din favoritplats? hjemme
  15. Vilken plats föredrar du minst? Alle steder hvor det er litt for mange mennesker på en gang
  16. Var tror du att du befinner dig om tio år? Hos en annen arbeidsgiver enn der jeg er nå, mer tid til mine egne ting, kanskje flere (frivillige) verv. Om 10 år er barna voksne!
  17. Vad skrämde dig om natten som barn? Frykten for krig, og krokodillene under senga 
  18. Vad fick dig verkligen att skratta senast? A2
  19. Hur stor är din säng? 160 cm bred
  20. Har du stationär eller bärbar dator? Bærbar, både hjemme og på jobb
  21. Sover du med eller utan kläder på dig? Med pysj og raggsokker, fryser jo alltid...
  22. Hur många kuddar har du i sängen? en til meg og en til mannen
  23. Hur många land har du bott i? Kun i Norge.
  24. Vilka städer har du bott i? Sauda, Stord, Bærum og Trondheim
  25. Föredrar du skor, strumpor eller barfota? Barføtt i sommergress, raggsokker ellers
  26. Är du social? Veldig. Men trenger tid helt alene også, for å balansere
  27. Vilken är din favoritglass? Salt karamell fra Häagen Dazs
  28. Vilken är din favoritefterrätt? Kake. Eller panna cotta. Eller karamellpudding
  29. Tycker du om kinamat? Ja! Spesielt glad i pekingsuppe
  30. Tycker du om kaffe? Ja, og her har det skjedd mye siden sist. Vekk med Starbucks, ja til god espresso. Vekk med sjokolade og siruper, men fremdeles ja til (mye) melk
  31. Vad dricker du till frukost? Appelsinjus. Og te hvis jeg ha tid
  32. Sover du på någon särskild sida? Nix
  33. Kan du spela poker? Nei. Og har ingen behov for å lære meg det heller
  34. Tycker du om att mysa/kela? Ja. Har blitt bedre på dette siden forrige liste. Er mer avslappet nå
  35. Är du en beroendemänniska? Nei
  36. Känner du någon med samma födelsedag som din? Ja, studievenninne Helene
  37. Vill du ha barn? Ikke flere enn de to jeg har
  38. Kan du några andra språk än svenska? Eh - norsk! Og dansk og engelsk. Og litt tysk som henger igjen fra skolen, samt at jeg kan lese litt fransk og nederlandsk. 
  39. Har du någonsin åkt ambulans? Ja. Jeg var russ, jeg var full, hadde kløyvd leppa og måtte sitte forran da rommet bak var fylt med andre russ med verre skader...
  40. Föredrar du havet eller en bassäng? Svømme i basseng, bade i havet. 
  41. Vad spenderar du helst pengar på? Akkurat nå prøver jeg å bruke minst mulig penger i det hele tatt. Men av kontoen min ser jeg at det går mest til lån, mat og husholdning. Vil helst bruke penger på reiser og opplevelser, god mat og drikke, blomster, bøker og så ønsker jeg meg platespiller. 
  42. Äger du dyrbara smycken? Dyrebare: ja! Dyre: tja. Har to diamantringer som har kostet litt 
  43. Vilket är ditt favoritprogram på tv? Ser ikke på tv
  44. Kan du rulla med tungan? Jepp
  45. Vem är den roligaste människan du känner? Den jeg ler mest sammen med er min bestevenninne
  46. Sover du med gosedjur? Nei
  47. Vad har du för ringsignal? Den som er iPhone default. Har aldri interessert meg i ringetoner
  48. Har du kvar klädesplagg från då du var liten? Ja, og de har mine barn fått arve - kjempetøft!
  49. Vad har du närmast dig just nu som är rött? En notatbok
  50. Flirtar du mycket? Akkurat passe mye
  51. Kan du byta olja på bilen? Aner ikke. Men hvis jeg må en gang, skal jeg vel får det til
  52. Har du fått fortkörningsböter någon gång? Nei
  53. Vilken var den senaste boken du läste? Akkurat ferdig med krig og fred, har begynt på stormfulle høyder nå. 
  54. Läser du någon dagstidning? Ikke fast. Bare av og til når jeg har tid, og det tilfeldigvis ligger aviser der. Men jeg leser nyheter på nrk.no hver eneste dag
  55. Prenumererar du på någon veckotidning? Nei. Men barna får Donald
  56. Dansar du i bilen? Nei, siden jeg stort sett hører enten lydbok eller P2s morgensending
  57. Vilken radiostation lyssnade du till senast? NRK klassisk i går kveld
  58. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper? En huskelapp om ski og staver til en skoleforestilling i morgen
  59. När var du i kyrkan senast? langfredag i fjor? 
  60. Är du lycklig? Ja! 
Det kan kanskje virke som om jeg ikke har endret meg så mye på disse fem årene (eh - kan man endre øyenfarge?), men jeg selv ser store endringer. For fem år siden var jeg supersliten av små (og høylytte) barn, jeg var mye mer rastløs i tilværelsen, og ville gjerne jobbe mer, reise mer, utvikle meg mer. Og jammen er det godt å se at jeg har gjort det! Nå er barna større, jeg har mye mer fritid, jobb er mindre viktig for meg enn den gangen, og jeg har funnet litt mer ut av hva jeg liker (god kaffe, radionyheter, klassisk og jazz, og et litt lavere forbruk) og hva jeg godt kan klare meg uten (Starbucks, tv, avis - og magasinabonnementer, kommersiell radio, sminkeprodukter jeg egentlig aldri bruker og dølle filmer). Lurer på hvordan lista ser ut i 2022? 

Ingen kommentarer: