søndag 5. mars 2017

10 punkter på vårrengjøringslista

Stua anno midten av februar. Ryddig, solskinn og vinter. Liker alt, men blir bra med vår også
  1. vaske sofatrekk - check
  2. vaske vinduer
  3. rydde skuffen med tegnesaker - check. Fikk min flinke sjuåring til å gjøre det for meg
  4. rydde i kjellerstua - check
  5. skifte om fra vinter til vårtekstiler - check
  6. vaske stuegardiner - check
  7. vaske og støvsuge bilen innvendig
  8. pusse båt (en enorm oppgave, som egentlig burde hatt egen liste)
  9. sette bort noen barneleker som tar opp stor plass - check
  10. vaske pledd og pynteputer. Sånt er mye brukt om vinteren, og trenger en vask nå - check
Denne søndagen tenker jeg at innsatsen på vårrengjøringsfronten får være å ha laget denne lista, i tillegg til å ha ryddet i vår digitale hverdag (husets iPhoner og den ene mailkontoen min). Jeg har også vasket klær hele helgen, og det gjenstår en ganske stor brette-og-legge-på-plass-jobb. Bretting og film går ganske greit sammen, så da regner jeg med at jeg har kveldsplanene klare. Før den tid er det middagslaging som gjelder. God søndag!

4 kommentarer:

Eirin sa...

Jeg holder på å vaske leiligheten. Det er så kjedelig (men viktig!). Jeg er skikkelig dårlig på å holde det fint i hjemmet, men jeg har et lite triks. Jeg inviterer folk på besøk. Da har jeg litt press på meg og plutselig er det skinnende rent i leiligheten ;)

S. sa...

For min del hjalp det veldig å ha en sykemeldt mann; nå finnes det ikke et skittent plagg i huset. <3 Kanskje man må bestille flere operasjoner, slik at vårrengjøring gjøres unna også. Fnis.

ingridtunheim.no sa...

Å herlighet. Den listen så ikke særlig kjekk ut, men nødvendig vil jeg tro siden du har tenkt på de forskjellige gjøremålene. Alltid godt nå slike ting er unnagjort.

Anaruh sa...

Jeg er enig i at vasking er litt kjedelig, men rydding er jeg litt mer glad i. Og det føles ok å vaske når man uansett flytter på ting for å rydde. Dessuten er mange av punktene relatert til tekstilvask, så det får vaskemaskinen ta seg av. Ellers synes jeg det kan være ganske fint å ta unna akkurat vårrengjøringen; hvis det er litt mildt kan man ha et vindu åpent, og da føles alt så friskt og fint etterpå. Jeg husker hvordan huset så ut i noen kaotiske timer hver gang mamma hadde storrengjøring, og jeg husker det som så veldig koselig: alle potteplantene på spisebordet mens hun vasket vinduer, radioen på i bakgrunnen, en kopp kaffe hun sippet til når hun husket på det (og som sikkert var innom mikroovnen minst en gang underveis), og hvor fresht det var når hun var ferdig, og enkelte møbler hadde byttet plass, gardiner var skiftet og pyntegjenstander rotert.

Nå har ikke jeg så mange ting som henne (min mann er dog litt uenig på dette punktet), og har bare et sett gardiner og begrensede muligheter til å ommøblere, men på skifte trekk på sofaputene, flytte litt på noen grønne planter og sånt - det gir meg litt ekstra glede i hverdagen :D