onsdag 26. april 2017

10 ting jeg gleder meg til

Akkurat nå synes jeg det er vanskelig å blogge. Jeg føler meg helt tom for inspirasjon og lyst, og eneste som driver meg er ønsket om å kunne gå tilbake til bloggen senere og lese om hvordan dagene mine har vært, og hva jeg har foretatt meg.

Jeg vet ikke helt hva dette skyldes. Kanskje er det følelsen av å ha tatt to skritt tilbake i det snøen kom på mandag (hos oss ligger den fremdeles), eller at jeg mentalt var veldig klar for dager med hagearbeid og lesing i hengekøya, noe som har blitt satt på vent. Kanskje er det en effekt av at også mange andre blogger jeg leser har dager uten innlegg, at aktiviteten i kommentarfeltene (mine og andres) er lav, og at hele greia med blogg er litt ut? Eller kanskje er det det at jeg føler at jeg gjør lite nytt og spennende, og heller ikke planlegger de helt store sprellene i tiden fremover? Dette siste føles helt greit, det har vært et bevisst valg å holde litt tilbake på ting som som krever penger og energi fra min side, men det resulterer jo i litt mer "kjedelige" hverdager, ikke sant?

Men noen småting har jeg, og jeg kjenner at jeg gleder meg til å ta skikkelig fatt på våren igjen, og forhåpentligvis er dagen i dag starten på dette, med sitt nydelige vær, nyvasket sengetøy som straks skal henges ut (jeg har hjemmekontor), mai som er rett rundt hjørnet, og tanken på at det skal bli godt å få avsluttet hoppsesongen med premieutdeling og fest nå i kveld. Andre ting jeg gleder meg til er:

# langhelg i seilbåten nå til helgen
# jentetur med frøkna mi om en måneds tid
# sushidate med venninne i morgen
# å få lest ut 4 3 2 1 av Paul Auster. Jeg elsker den, men jeg gleder meg alltid til å begynne på en ny
# det berømmelige hagearbeidet. Jeg lengter ganske mye nå
# sykle. Kanskje jeg får vasket sykkelen i dag, sånn at jeg kan sykle til venninnetreff i morgen?
# mai. tror det er min favorittmåned, med lyse kvelder, sommeren foran oss og masse ekstra fridager
# neste Skam-klipp (høhø). Jeg virkelig digger Sana
# morelltrærne i hagen springer ut i blomst. Og epleblomstringen!
# lunsj. Kjenner at det er på tide nå, og i dag skal jeg lage meg en salat og spise den i solveggen ute

Sorry for alle blomsterbildene for tiden, men blomster og blomstrende trær og busker er noe av det vakreste jeg vet om i hele verden. Og sånn sett er denne tiden vi er inne i nå den aller, aller fineste

17 kommentarer:

teabooks sa...

Kommentarfeltdeltagelsen er jeg enig i at er litt lav for tiden. Jeg har ikke vært spesielt flink til å kommentere de siste ukene, men det skyldes påske, mye å gjøre på studiene, bursdagsfeiring og reising. Pcen har ikke fått være med på tur og med lite tilgang til nett blir det lite aktivitet i kommentarfelt fra min side. Men jeg tror ikke det gjør så mye at det er litt labert nå. Det kommer seg, og det gjør nok inspirasjonen også. Kanskje er blogg litt ut nå i 2017, men jeg synes ikke det spiller noen rolle for min del. Jeg liker å skrive blogg og har ingen ambisjoner med den annet enn å dokumentere litt av hva jeg tenker og gjør (selvfølgelig er det hyggelig med respons, altså, det utgjør jo en forskjell selvsagt, men min blogglyst er ikke totalt avhengig av antall kommentarer og lesere). Kan godt skjønne at snøen kanskje la en liten demper på humøret, jeg har heller ikke lyst på vinter igjen nå. Ser frem til grønne gressplener og sitte ute i solveggen med en god bok. Synes du lister opp mange fine planer for tiden fremover, og så får vi håpe at snøen holder seg borte og at mai blir fin! :)

Anaruh sa...

Fordelen med bloggen er jo at jeg kan gå tilbake i arkivet mitt og se at slutten av april ofte er iskald, sluddvåt og litt antiklimaks etter påskeferie, en plutselig varm uke sånn helt fra ingensteder og sånt. Så det er nok bare en midlertidig dipp.

Når det gjelder kommentarfeltene, så er det sånn for min del at jeg nesten alltid leser disse også, så når mine favorittblogger ikke får kommentarer, blir det jo litt mindre fine tekster å lese. Men jeg har jo absolutt skyld i det selv også, har lest flere blogger i dag (din inkludert), men ikke lagt igjen en eneste kommentar. Kjipe meg!

Siri sa...

Et blogginnlegg jeg leste (husker ikke hvor) inneholdt en liste over "10 siste google-søk". Og så skrev bloggeren litt rundt hva de ulike søkene var motivert av. (Det er selvfølgelig lov å sensurere og redigere - sikkert ikke alle søk man har lyst til å gjøre offentlige.)

Jeg blir også alltid veldig glad når noen lager lister over hvilke andre blogger eller instagramkontoer de følger. Tror nok du har laget en sånn bloggliste før, men den kan kanskje gjentas, med evt. oppdateringer?

Jeg har også vært dårlig på å kommentere den siste tiden. Men det handler mye om at jeg er litt lei av å like og kommentere på andre blogger og instragramkontoer som aldri liker eller kommenterer tilbake til meg (her er du et veldig hederlig unntak, altså!!!). De følger meg kanskje ikke en gang. Og jeg tenker at ja vel, hvis de synes jeg ikke er interessant nok til at de gidder å følge meg (og det er greit nok, det), da er vel heller ikke likesene og kommentarene mine interessante for dem, så hvorfor skal jeg bruke tid på det....?


Anaruh sa...

Siri: Jeg har en liste over lister jeg kan skrive, men jeg har liksom bare ikke lyst. Noen ganger sprudler jeg når jeg tenker på å blogge, andre ganger føles det så kjedelig. Som nå. Men jeg kommer over det, det er jeg ganske sikker på.

En ting jeg ikke er så sikker på, er om noen synes mine siste googlesøk er så interessante - haha! Det meste her er selvforklarende:

1. thé des alizés. Trengte å vite hvordan man staver det til et instabilde av tekoppen
2. hvordan strikke to sokker samtidig
3. knust skjerm iPhone 6. *buhu*
4. steinalderbrød oppskrift
5. bambus sushi
6. bærum kommune skoleruta
7. kart New Jersey. Til når jeg leser 4 3 2 1
8. magic loop
9. strikketerapi episode 15
10. fiskebeinsflette. Bildesøk for å vise datteren hvordan fletta skulle ha sett ut ...

Kanskje googlesøkene mine blir litt mer spennende hvis jeg ser litt over tid, og ikke bare de 10 siste, og heller skriver litt om ting som ikke er "åpningstider postkontoret" og sånt.

Når det gjelder bloggliste/instaliste, så synes jeg det er litt kjipt å skrive slike. Synes det er så trist når jeg ikke tar med alle, det er så lite inkluderende ... Men jeg skal tenke på det. Takk for tips i alle fall!

Siri sa...

Ja, jeg skjønner det med "ingen nevnt, ingen glemt"-tankegangen. All mulig honnør for den!

Og ellers er jeg jo selv en så ustabil blogger (innleggene mine kommer i klumper) at jeg egentlig er den siste som bør komme med råd.....

Siri sa...

Og jeg lot meg underholde av google-søkene dine, jeg! De sier jo mye om deg og livet ditt. :-) Høres ut som et godt liv (med unntak av knust skjerm iPhone).

Anaruh sa...

haha, næsjda Siri. Noen har jo det som "stil" også. Jeg blogger mest om hverdager og sånt, så da er det jo et poeng å blogge (i alle fall nesten) hver dag. Men det går jo veldig opp og ned her også. Og så gidder jeg sjeldent å blogge bare for å gjøre det. Kunne jo kjørt på med bilder lånt fra tumblr (noe jeg gjør av og til), blogget sånne kjedemailspørsmål, mer dagens musikkliste eller lister over bøker jeg leser, teer jeg drikker osv. Men jeg vil helst ha noe litt mer ut av et innlegg. I alle fall sånn til vanlig. Noe av grunnen til det skyldes sikkert at jeg tar disse småtingene på instagram i stedet.

Anaruh sa...

ja, kanskje du har rett. Ser i alle fall at lista er som så mye annet i livet mitt akkurat nå: te, bok, strikking, barn, baking, venninnetreff. Dette har jeg ikke tenkt over før.

Når det gjelder den mobilskjermen, ordner det seg sikkert. Det er en jobbtelefon (med jobbforsikring), så jeg får nok dekket reparasjonen. Puh!

Siri sa...

Mine siste 10 google-søk (i revidert form - har også googlet noen folk som jeg skulle møte, og navnene deres strøk jeg her):

1. Sara Skam. Måtte plutselig friske opp hennes rolle i tidligere sesonger.
2. Håkon Kornstad. Skal på en konsert med ham om noen uker.
3. Mamma bare forsvant. En fantastisk radiodokumentar jeg hørte ferdig i går.
4. Piggdekkoblat Oslo. Det endte med at jeg tok toget....
5. Melkefabrikken Kapp strand. Skal kanskje innlede padleesongen neste uke og måtte finne ut om jeg kan gå i kajakken fra en strand. Orker ikke å gå i fra brygge og risikere å tryne i iskalde Mjøsa... Så vidt jeg kunne se, er det en strand der, ja.
6. Usa. Pinlig punkt, dette her. T og jeg ble liggende en kveld i senga og snakke om stater i USA og fant ut at vi ikke husket halvparten av dem en gang, så da måtte vi google....
7. Sjokoladekake med romkrem. Skulle bake en bursdagskake og trodde at bursdagsbarnet ville ha med romkrem, så da fant jeg oppskrift og bakte en, men så viste det seg at romkrem var det VERSTE bursdagsbarnet visste. Hurra.
8. Øvre Snertingdal. Blir ikke klok på om vi bor i Øvre eller Midtre Snertingdal (viktige avgrensninger for de innfødte, har jeg skjønt, men jeg ble ikke noe klokere av å google).
9. Tove Jansson utställning Göteborg. Skulle sjekke hvor lenge den går. Bare ut mai, viste det seg.
10. Trakeostomi. Hørte om en som hadde fått det og måtte google hva det var.

Pluto sa...

Skyldig. Og jeg sluker innleggene dine, jubler hver gang feedly viser meg nye lister fra deg. Men altfor sjelden klikker jeg meg videre. Du skulle hatt en egen appelsin, de er jeg iallfall god å trykke meg inn på.

Gleder meg til punkt #spise på bambus sushi på torsdag. Sees om litt over et døgn! 😘

Pluto sa...

Hahahaha, du har kanskje egne appelsiner. Men kanskje ikke en egen app. Hahhahahaha.

Eirin sa...

Uff, jeg har tenkt så lenge på at nå har jeg misbrukt din blogg i det siste (les: misbruke -> jeg har lest alt men ikke kommentert). Masteren dreper meg, jeg er så sliten. Syns noen ganger det er litt vanskelig å kommentere i de periodene også fordi det føles litt feil å komme med kommentarer om hvor sliten jeg er, hvor lite jeg har lest fordi jeg sitter med dette dokumentet dag ut og dag inn. Har ikke så mye positivt å komme med liksom. Men jeg leser og liker absolutt!

Når det gjelder det at blogg er litt "ut" så er det en av tingene som gjør at jeg liker blogger litt ekstra godt for tiden. Det høres kanskje litt rart ut, men det føles litt som vi er en egen liten gjeng som henger litt etter, hehe. Jeg er fan av å være litt "utrendy".

Anaruh sa...

ååå, tusen takk alle dere snille, fine lesere og kommentatorer! Det var ikke meningen å klage over få kommentarer i egen blogg, det var mest ment som et slags skråblikk på dette med blogging. Jeg tar meg selv stadig i å savne en "liker" knapp på ting jeg leser de gangene jeg liksom ikke har noe fornuftig å si selv. Tror det har blitt en vane gjennom særlig instagram for meg. At et <3 erstatter ordene, liksom.

Eirin: jeg skjønner deg veldig, veldig godt! Å være sliten tærer på alt man gjør, og føl for all del ikke at du skal prestere noe for å kunne lese bloggen min når du har lyst til det. Heier masse på deg og masteren din, vet hvor altoppslukende det kan være.

Siri: du hadde helt rett - å lese andres googlelister er faktisk ganske interessant. Jeg skal absolutt gå videre med dette. Send forresten gjerne over kake med romkrem hit, for jeg digger det :D Hilsen pensjonisten

Pluto: gratulerer med ny app(elsin)! Gleder meg max til sushi i morgen. 1000 klemmer

Pluto sa...

I går var jeg på Kaffistova. Jeg trakk ned snittalderen voldsomt. Det var så koselig å observere et par i 90-årene spise middag sammen klokka 12. Fem venninder i 80-årene som hygget seg på trendstedet Kaffistova med sine bluser og brosjer og permanenter.

Sånn apropos pensjonist og romkrem.

Nå ligger "du" på startskjerm på både nettbrett og telefon og jeg kan åpne deg såå mye lettere , og dermed forhåpentligvis skrive kommentarer litt oftere. For du er min evige favoritt.

Du vet jo hvorfor jeg sluttet å blogge, men jeg savner det, og kommer alltid til å være en blogger in my heart.

Frøken Desibel sa...

Det er to blogger jeg leser nesten hver dag, Listebloggen og Glamourbibliotekaren. Det er jo mye det samme i begge, og jeg plukker opp tips til både reiser, te (har et fullt teskap, ikke like flink til å drikke), bøker, filmer, musikk, ting å gjøre, steder å spise+++ Jeg blir stadig flinkere til å tenke WWAD eller WWGD, og sånn får jeg lagt inn små pauser med fine ting i hverdagen som jeg ellers ville glemt. Så tusen takk for det!

Og så synes jeg jo det er utrolig kult med en bloggende siv.ing. som har mange av de samme interessene som meg;)

Anaruh sa...

Pluto: Kaffistova er jo helt vår stil! Neste gang dropper vi sushi, og tar heller litt svinetek på Kaffistova, ok?

Frøken Desibel: siv.ings rock! Da jeg oppdaget Glamourbibliotekaren helt i starten av min bloggkarriere (som sånn ca sammenfalt med ferdiggåtte studier på Gløshaugen, hvor ingen leste bøker eller drakk te, bare kaffe, og alle gikk med gore-tex og ikke kjoler), var det som om en ny verden åpnet seg. Tenk at det fantes i alle fall en likesinnet der ute! I ettertid har jeg heldigvis fått flere gode venninner med slike interesser, men merkelig nok er de bibliotekarer og lærer og (språk og litteratur)lektorer og sånt hele gjengen?! Haha! Men jeg har noen få siv.ingvenner også, og jeg er gift med en doktoringeniør, så jeg får dekket mitt behov for snakke realfag sammen med dem (på jobben er jeg en av få, her er det mest jurister, økonomer, samfunnsvitere og media- og kommunikasjonsfolk)

Pluto sa...

Får passe på å komme når det er strikkekafe da. Igjen. :)

Men først fisk.