søndag 9. juli 2017

10 Middelhavsretter på seilferiemenyen

Drømmer om det greske kjøkken. Bilde fra Pinterest

I morgen kaster vi som kjent loss, og skal tilbringe resten av ferien ombord i seilbåten. I det siste har jeg fått en underlig trang til å dra på langtur; ta permisjon fra jobb og ta over ansvaret for undervisningen av barna, og bare seile avgårde i et år eller fem. Men en slik reise krever mye forberedelse, og vi er helt klart ikke der ennå. Men enn så lenge kan jeg late litt som om vi seiler i Middelhavet: fra spanske fiskerlandsbyer til Côte d'Azur, via Corsica til  Amalfikysten, en liten tur innom Sicilia og kanskje kjenner litt på Tunisia før vi cruiser rundt mellom greske øyer og det tyrkiske fastlandet aldri så lenge. Og måten jeg har tenkt å gjøre dette på, er gjennom matlaging. Jeg har brukt søndagen på klesvask, båtvask og googling av oppskrifter og inspirasjon, og listen under er bare et lite utvalg av retter jeg har sett for meg å smelle sammen i løpet av de neste ukene:
  1. En rett vi kaller Lola-reker; en pastarett fritt etter hukommelsen fra et spansk restaurantmåltid med kongereker, chili, paprika og masse persille.
  2. Minestronesuppe, kikerter i tomatsaus, linsesuppe ... Supper og gryteretter er supert når man koker på to gassbluss. Dessuten er det perfekt hvis det skulle bli litt kaldt og hustrig en dag
  3. Gresk yoghurt med honning og nøtter, og en tallerken melon ved siden av. Perfekt frokost!
  4. Antipasti, tapas, meze, småretter - kall det hva du vil. En favoritt hos både barn og voksne
  5. Pasta i alle tenkelige varianter. Kanskje vi kan plukke skjell der vi er, til pasta vongole?
  6. Gyros i pitabrød. Eller egentlig hva som helst i pitabrød. En avveksling fra fredagstacoen
  7. Frittata og tortilla - bondeomelett på hhv italiensk og spansk
  8. Cæsarsalat, gresk salat, tabbouleh, ratatouille, gazpacho - urter og grønnsaker i alle former
  9. Crêpes med appelsin- eller sitronsaus. Eller dulce de leche. Kanskje ikke middelhavsk, men i alle fall fransk. Hadde jeg turt å frityrsteke ombord, hadde det blitt churros :p
Jeg tenker å lage mest mulig mat fra bunn av, med freske grønnsaker og sjømat. Og med sjøen rundt på alle kanter, bør vi jo helt klart benytte oss av den muligheten til å skaffe oss ekstremt kortreist mat. I høstferien i fjor fikk Jakob en torsk på kroken, og nystekt torsk er jo noe av det aller beste som finnes. 

Og nå sitter jeg og lurer på om jeg ikke burde lage et parti biscotti jeg kan ha med meg (vi har stekeovn ombord, men har ikke prøvd meg på annet en å varme rundstykker i den ennå. Dette er også grunnen til at pizza, lasagne, moussaka osv ikke står på lista), for jeg har selvfølgelig store planer om å lage både frappé, espresso og tyrkisk çay, og trenger noe søtt å ha til. Man skal tross alt kose seg

Bildet av denne digge squashtortillaen er rappelånt av etkjokken.com, som har utrolig mange gode oppskrifter og fine bilder fra det tyrkiske kjøkken (som har mye til felles med de andre kjøkkenen i Middelhavsregionen)

[Og når jeg kommer hjem igjen i august: rosebørek!]

1 kommentar:

IngSta sa...

mmmm..... tennene løper i vann.... høyrtes fantastisk godt ut!